Zakładki:
01. Moda/Trendy/Tendencje - Polska i Zagranica
02. Portale branży odzieżowej - Polska
03. Portale branży odzieżowej - Zagranica
04. Szkoły - Polska
05. Szkoły - Zagranica
06. Sklepy i Firmy
07. Materiałoznawstwo/ Włókiennictwo
08. Historia Ubioru
09. Projektanci
10. Szycie
11. Blogi
12. Różne

subskrypcja textylny.blox.pl

Twój email

dodaj usuń

niedziela, 02 września 2007
Power dressing i lata '80.

Generalnie większość dziewczyn śmieje się i nie może znaleść powodu dlaczego kobiety w latach '80 się tak "oszpecały" i ładowały sobie wielkie poduszki na ramiona tylko po to, aby uzyskać pożądaną linię sylewtki T - duże ramiona, wąski tułów. Przecież to takie męskie!

Ale zanim podejmę się wyjaśnienia dlaczego kobiety chciały tak wyglądać, chciałąbym wyjaśnic, że styl na sylewtkę T to nie był jedyny styl w latach '80 - było ich wiele i przebiegały równolegle do siebie - według jednego źródła były to pierwszy okres, kiedy kobiety mogły na prawdę powiedziec , że mają wybór jeśli chodzi o trendy. Chociaż jak to było u nas w komuniźmie, to nie wiem, ale pewnie inaczej :). Inne style, które kobiety mogły sobie wybrać to New Romantics, styl sportowy , oraz różnego rodzaju sukiengi ze streczu - tuby, mini itd (to dzięki wynalazkowi lajkry).

Może wyda się to dziwne - a może nie - ale ogromną rolę w kreowaniu tego wizerunku miały seriale, a szczególnie niezapomniana Dynastia (1981-1989). Tam kobiety zawsze w skrojonych kostiumach paradowały od rana do wieczora. Szykowny kostium skłądający się z żakietu, spódnicy bądż spodni, natapirowane bądż zlokowane fryzury, czerwone usta - oto wizerunek kobiety sukcesu, jakimi niewątpliwie były Aleksis i Krystel! Nie. wspominając o seksownej i młodej Heather Locklear. W Dynastii możemy również zaobserwować styl New Romantics oraz połączenie Power Dressing z New Romantics: wielkie bufy, falbany, intenstywana czerwień.

 

dynastia crystel
dynastia
collins
alexis i crystel
blake alexis crystel

 

To był już kolejny raz, kiedy telewizja wpłynęła na gusty kobiet i wykreowała nowe trendy. O wcześniejszych (lata 30-50) symptomach tego zjawiska napisłam tu.

Tak jak dziś Magda M dyktowała młodym paniom aby nosic kropki (ja jakoś nie uległam jej namowom, może dlatego, że nie oglądałam nałogowo tego serialu), tak kiedyś (tzn od 1981) Dynastia zawłądneła umysłami kobiet, a szczególnie tych ulegającym modom zza oceanu (dziś też są takie), uważającym te zaoceanowe trendy za lepsze i ciekawsze. Czy wiecie że Dynastia była oglądana przez 250 milionów ludzi? Wyobrażmy sobie teraz ile z tych kobiet naśladowało styl ubierania się Krystel i Aleksis. W Polsce, z tego co pamiętam, był to początek lat '90 kiedy na jedynce puszczali Dynastię, ale i tak, mimo tego opóźnienia, ten serial miał dość duży wpływ na modę. Ostatnio moja mama, z która wtedy ten serial oglądałam, wyrzucała z szafy ubrania właśnie z tego okresu, i większość z nich to były właśnie takie wielkie marynarki lub inne ubrania w stylu litery T :).

OK, czyli już możemy powiedzieć marynarkom T bye bye? Nie! Marynarki wracają, ale już z innymi dodatkami i w innym stylu, wystarczy popatrzeć na Mery Kejt czy tam Aszlej, nie odróżniam ich, ale lubię ich styl:

 

mary katemary kate

 

Dolce & Gabbana jesień/zima 2007/08

 

dolce gabbana

 

 

 

poniedziałek, 18 czerwca 2007
Homoseksualizm i moda cz.2

Niektórzy homoseksualiści ubierają się tak jak każdy inny facet. Inni jednak pilnie śledzą trendy, są na topie, z uwagą dobierają dodatki i najmodniejsze kroje. Doszło do tego, że nawet ludzie ze sklepów odzieżowych szukali sprzedawców w gejowskich lokalach, bo byli przekonani, że geje sa najmodniejsi, a na dodatek potrafią dobrze doradzić klientce/klientowi.

"Geje są nośnikami nowych trendów. Jeśli mają odwagę mówić o swojej inności, to tak samo mają śmiałość ubrać się w ekstrawagancki strój, niespotykanie uczesać się, fantazyjnie wymalować, modnie nosić. Zatem geje stają się wzorcem mody. Powszechna też jet dbałość gejów i lesbijek do "formy", czyli nie tylko do tego co noszą ale jak noszą. Aby się przekonać wystarczy udać się do najbliższego klubu gejowskiego. Tam z pewnością trafimy na wianuszek modnie ubranych gejów."

(http://www.homiki.pl )

Jednak wydaje mi się, że są rzeczy, które czynią modę gejów nie tylko zgodna z trendami sezonów i wybiegów, ale są ponadczasowe dla gejów. Są to najprościej mówiąc, kobiece cechy gejowskiego ubrania, czyli - dosyć dopasowany krój, zamiłowanie do estetycznych wykończeń i drobiazgów, kolory dobierane "kobieco", generalne wymuskanie. Oczywiście cały czas mówię tu o niektórych gejach, bo sa też tacy, którzy nie zwracają na to uwagi. Jednak spójrzmy na przykład na Karla Lagerfelda z przyjacielem (niektórzy twierdzą, że ochroniarzem):

 

karl lagerfeld

 

 

karl

 

 

karl lagerfeld

 

 

karl

 

 

karl lagerfeld

 

Karl wygląda elegancko, przykuwa spojrzenie, wygląda jak hmm projektant mody?? Zwróćcie uwagę na jego rękawiczki bez palców na pierwszych trzech zdjęciach.

Ale dlaczego tak naprawdę geje uzurpują sobie pierwszeństwo w świecie mody?

"Ich kreacje są śmielsze, seksowniejsze, bardziej wyzywające i rewolucyjne niż ich heteroseksualnych kolegów. Jean-Paul Gaultier ubrał Madonnę w słynne szpiczaste i metalowe staniki a swoim modelom kazał nosić spódnice i sztyblety z lakierowanej skóry. Versace nobilitował kicz. Lagerfeld z włosami związanymi w kitkę i nieodłącznym wachlarzem jest inscenizacją samego siebie. Calvin Klein wykreował modę na seksowną męską bieliznę."

Oto próbka Lagerfelda dla Fendi (rzeczywiście udany design):

 

lagerfeld

 

Jednak nie tylko ci "światowi" geje są projektantami mody. Od Japoni po Polskę za kulisami wybiegów kryją się homoseksualiści. Według niektóryh źródeł, korzenie tego sięgają francuskiego dworu ludwikowskiego, gdzie krawcy (prawdopodobnie geje) szyli wymyślne kreacje z falban i koronek, w krzykliwych kolorach.

Współczesna moda gejowska sięga lat 50 zeszłego stulecia. Wtedy to ubiór zaczął być znakiem rozpoznawczym dla gejów. W latach 60 modne zaczęły być skóry. Dzięki Dolce & Gabbana i Gaultier, skóry zaczęły nosić także kobiety. Znakiem rozpoznawczym gejów były chusteczki umieszczone w tylnej kieszeni spodni. Teraz również niektórzy faceci tak noszą, pewnie czasem zupełnie nieświadomie. Im dalej w lata osiemdziesiąte, tym większy był wpływ mody gejowskiej. Mieli na nią wpływ artyści i zespoły jak David Bowie, Duran Duran, Culture Club, Elton John i Wham.

(http://www.innastrona.pl )

Duran Duran:

 

duran duran

 

David Bowie:

 

david bowie

 

 

poniedziałek, 23 kwietnia 2007
Chińskie Hanfu.

Podczas gdy suknię qipao tak naprawdę trudno pomylić z kimonem, ubiór hanfu jest właśnie najczęstszym przypadkiem mylenia ubioru chińskiego z japońskim, co więcej - hanfu było inspiracją dla powstania japońskiego kimona. Hanfu jest zresztą całkiem różny od qipao nie tylko jeśli chodzi o krój, ale tez o tradycję, historię i znaczenie.

 

hanfu

 

Hanfu powstało ok 3000 lat temu i jest dla Chińczyków symbolem dumy narodowej i ich dziedzictwem. Qipao jest przez Chińczyków widziane jako prowokujący, majacy na celu wabienie mężczyzn strój będący mieszanką stylu dynastii Qing (ostatniej) i zachodniego wpływu, uważany za styl starego Szanghaju i dancing klubów. Z hanfu Chińczycy są bardzo dumni i często podkreslają, że ubiory japońskie i koreańskie wzięły się od hanfu.

hanfu

hanfu

Hanfu składa się z dwóch lub trzech warstw. Pierwsza warstwa to "podkoszulek i majtki", czyli chińska bielizna, może jakiś rodzaj halki (?). Druga to strój właściwy, a trzecią możd być otwierana narzuta, jakby płaszcz (widać na drugim zdjęciu ponad).

Mężczyźni noszą zazwyczaj hanfu cięte z jednego kawałka metariału, kobietu mogą mieć hanfu składajace się z części górne i dolnej.

hanfu męskie

 

hanfu

hanfu kobiece
hanfu

Hanfu kobiece może mieć również szerszy pas, który ma podkreślać kobiecą sylwetkę. Po obejrzeniu tych zdjęć stwierdzam, że rzeczywiście hanfu ma w sobie coś pociągającego, tajemniczego i bardziej dystyngowanego niż qipao. Szerokie rękawy, ciekawe tkaniny, uczesania kobiet. Szkoda, że Chińczycy nie kultywują swojej tradycji noszenia tego stroju nawet na święta narodowe. Zdjęcia pochodza w większości z bardzo widowiskowych filmów historycznych, które zreszta mają z czego czerpać - cesarzowie, dynastie, wojny ...

hanfu

hanfu

hanfu męskie

hanfu

Hanfu jest oczywiście nierozerwalnie związane z jedwabiem. Sploty są różne - atłasowe, żakardowe. Motywy kwiatowe, dekoracyjne ornamenty, znaki chińśkie. Podczas panowanie dynastii Zhou powstały regulacje określające kto jakie hanfu może nosić (zawsze prędzej czy później strój staje się symbolem pozycji społecznej i statusu materialnego). Znacznikami pozycji społecznej były: szerokośc rękawa, długość hanfu, dekoracje.

Inspiracje.
Nie jest ich dużo, gdyż hanfu zostało w jakiś sposób zapomniane przez współczesnych projektantów. W Chinach są jednak ludzie, którzy optują za powrotem hanfu jako narodowego symbulu Chin. (i dobrze, wolę hanfu i qipao niż kojarzyć chiny z "made in china")

hanfu inspirations

Źródła:
http://www.hxtimes.com/Chinese%20Clothing.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanfu
http://library.thinkquest.org/05aug/01780/clothing/history.htm

 

niedziela, 22 kwietnia 2007
Chińskie qipao.
chinskie qipao

Tradycyjnym ubiorem Chinek jest suknia qipao, nazywana również cheong-sam. W poprzednim artykule napisałam, że jest to kimono chińskie, ale tak naprawdę, mówi się tak potocznie, gdyz słowo "kimono" to słowo japońskie i oznacza "to co się nosi, ubiór". Suknia qipao jest jednym z tradycyjnych ubiorów chińskich i noszona jest przez kobiety, w odróżnieniu od stroju Hanfu, który moga nosić i kobiety i mężczyźni.

Qipao ma ponad 300 letnią tradycję, jednak dopiero ok 1900 roku zaczęło mieć współczesne cechy - dopasowanie do figury i smukłość. Wcześniej qipao było luźne, a jego zadaniem było ukrywać wiek kobiety. Po komonistycznej rewolucji w 1949 qipao zostało zakazane w Chinach, ale w Hongkongu przetrwało i od kilkunastu lat przeżywa ponowne zainteresowanie projektantów.

Oto ewolucja qipao od 1900-1949:

 

ewolucja qipao qipao qipao

Jak widać poniżej, qipao ma zdecydowaną kolorystykę - intensywny czerwony, czarny, fioletowy, granatowy. Wszystkie kolory sa soczyste i dzięki słynnemy chińskiemu jedwabiu, z którego są zrobione, połyskują i podkreślają sylwetkę. Charakteryzuje się stójką (mandarin collar) oraz zapięciami (frog buttons) przytrzymujacymi skośną zakładkę. Może być szyte w wielu wersjach:krókie, długie, z rękawami,bez rękawów, z wycięciem skośnym, pionowym, większym dekoltem lub mniejszym.

Motywami często używanymi są smoki i pawie:

 

smok qipao

 

pawie pióra:
pawie

 

Motywy roslinne:

 

qipao
qipao
W wersji prowokacyjnej:
qitao

Inspiracje:

Kylie Minogue na otwarciu pierwszego H&M w Chinach:

 


 

Qipao w butiku MayMayKing Soho :

 

maymayking

 

I znowu John Galiano dla Diora (w poprzednim artykule zainspirowany był japońskim kimonem). Kolekcja z roku 1997 pokazana na pokazie China Millenium.

Torebka stylizowana na chińską:

 

galiano

 

Suknia stylizowana na chińską:
galiano

 

 

Źródła:

http://depts.washington.edu/chinaciv/clothing

http://en.wikipedia.org/wiki/Qipao

http://www.fashion-planet.com/

piątek, 09 marca 2007
Lata '30 - '50. Wpływ Hollywood na modę.

Razem z rozwojem kinematografii, w latach '20 i '30, aktorzy i aktorki stali się wzorami do naśladowania (i tak zostało do dziś). Tendencji nie dyktował już Paryż, ale Hollywood i jego gwiazdy. Promowały one nie tyle sylwetki, co hitowe pojedyncze elementy ubioru. Tak jak np. w dzisiejszych czasach Madonna - gorset, kolor fioletowy, fryzure, itd. I tak:

Pola Negri wypromowała satynowe białe buciki. Clara Bow - krótkie włosy, marynarkie spodnie.

Hubert de Givenchy ubrał Audrey Hepburn w nieśmiertelne sukienki w Sniadaniu u Tiffany'ego.

sukienka audrey hepburn
audrey hepburn

Producenci ubrań szybko kopiowali sukienki noszone przez gwiazdy, tak więc szybko stawały się one masowo dostępne. Na przykład sukienka Vivien Leigh, która miała w Przeminęło z wiatrem.

 

gone with the wind

 

Jeah Harlow i jej platynowe włosy... oh marzenie wielu kobietek w latach '30

 

jean harlow

 

Marlene Dietrich i jej wampiryczny, męski image - spodnie, cylinder, papieros.

 

dietrich marlene

 

Greta Garbo.. - cienkie brwi, kobiecość, szyk, klasa, niedostępność.

 

greta garbo

 

Clark Gable.. męski i uwodzicielski ideał od czasu zagrania w Przeminęło z wiatrem.

clark gable

 

 

piątek, 09 lutego 2007
Lata '20. Część 4. Designers.

 

moda, fashion, trendy, tendencje, historia ubioru, design, firmy odzieżowe, projektanci, szkoły projektowania odzieży, politechnika łódzka, london college of fashion, materiałoznawstwo odzieżowe, maszynoznawstwo odzieżowe, szycie, robótki ręczne, tkaniny, tekstylia, dodatki, włókiennictwo, historia mody, odzież, ubiór

 

 

 

 

poiretPaul Poiret - ok. 1908 zaproponował on paniom suknie bliskie modzie Dyrektoriatu i Pierwszego Cesarstwa: z wysoko podniesionym stanem, dużym dekoldem, spływające do ziemi w prostych, pionowych fałdach.

poiretKilka lat później, w 1911 próbował lansować modę opartą na wzorach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Tureckie turbany, perskie szarawary, pasy, szale indyjskich tancerek. Panie przemienione w hurysy i bajadery miały nosić na głowach ozdobione egretami z piór rajskich ptaków, przywdziewać powiewne tuniki naszywane dżetami bądź drapować na biodrach szerokie pasy... (Anna Sieradzka, "Żony modne", 125)

buty paul poiret projektant modyA oto co zostało po Paul'u Poirot - jego wnuczka znalazła walizkę, która przetrwała kilka pokoleń, a w niej masy ubrań, butów i dodatków. Wystawiono je na aukcje.

 

Paul Poiret i inni designerzy paryscy na http://www.victoriana.com/

 

 

coco chanelCoco Chanel - nie będę tu przytaczać całej biografii słynnej Chanel, jedynie najważniejsze elementy mody, których jest twórczynią i propagatorką. Coco (jej pseudonim pochodzi od słowa "cocette" czyli kokietka) ubrała kobietę w garsonkę (lata 1920). Jej garsonki były najczęściej do bioder, bez kołnierza, najczęściej otwarte. Spopularyzowała bluzki przewiązane paskiem lub apaszką na biodrach. Dzięki niej kobiety mogły równiez ubrać spodnie - te pierwsze kobiece spodnie miały krój szeroki, marynarski i miały służyć kobietom do noszenia "na jachtach". Ale chyba najważniejszym osiągnięciem Chanel jest zawsze na czasie Mała Czarna.

Nie można oczywiście zapomnieć o słynnych chanelowskich perfumach. Ich nazwa, Chanel No 5 pochodzi od pewnego wydarzenia. Coco zamówiła perfumy u rosyjskiego specjalisty od zapachów. Zaprojektował on pięć zapachów, a Chanel spodobał się właśnie ten piąty...

 

Innymi mniej znanymi w Polsce designerami byli:
W latach '20 swoje pierwsze kroki stawiały również firmy Maybelline oraz Coty. Kobiety bardziej zainteresowały się kosmetykami, oraz zaczęły je nosić po raz pierwszy w torebkach.
 
1 , 2